Pari laihdutusvinkkiä

Kolme kuukautta dieettiä takana. Ihmiset ovat kyselleet siitä paljon ja pyytäneet vinkkejäkin. On vaikea antaa jollekin muulle jotain selkeitä vinkkejä. Minun ruoka- ja treeniohjelmani on luotu minulle ja minun elämääni sopivaksi.

Yksi tärkeimpiä ajatuksia on kuitenkin se, että mikään ei tapahdu hetkessä. Kyse on elämäntapojen muuttamisesta terveellisemmäksi. Tuntuu hassulta korostaa itsestäänselvää asiaa ihan niin kuin kuka tahansa muukin tästä aiheesta puhuva. Se on vain totuus. Raskas, vaikea ja ahdistava totuus.

Toivoisin, että olisin näiden kuukausien aikana jo saavuttanut tavoitteeni ja voisin marssia tavoitefarkuissa ylpeänä pitkin kaupunkia. Ei se vain ole niin yksinkertaista. Vuosien huonon ruokavalion tekemät vahingot eivät hetkessä katoa.

Kaksi asiaa voin kuitenkin sanoa vinkkeinä:

1. Lopeta sokerin syöminen. Jos et voi tehdä sitä kokonaan, syö sokeria vain kerran viikossa, kun pidät herkkupäivän. Sen jälkeen, kun poistin sokerin ruokavaliostani miltei kokonaan, minulla ei ole ollut minkäänlaisia iho-ongelmia. Ei ainuttakaan finniä. Olen myös paljon virkeämpi. Nykyään, jos syön liikaa sokeria, maha kipeytyy ja olo muuttuu muutenkin todella huonoksi ja väsyneeksi. Olen huomannut, että meillä on töissä ihan älyttömästi sokerileivonnaisia tai karkkeja tarjolla - monta kertaa viikossa! Sitä voi ajatella, että ei se pari karkkia päivässä missään tunnu, mutta kyllä se tuntuu, jos niitä syö joka päivä. Ja ihan oikeasti, nauttiiko niistä karkeista muka, jos niitä saa syödä 365 päivää vuodessa?

2. Syö säännöllisesti terveellistä ruokaa. Syö 2-4 tunnin välein koko päivän ajan. Tällöin ei tule ahmineeksi liikaa, kun ei ehdi tulla älytön nälkä. Silloin on myös helpompi panostaa ruuan laatuun, kun ei ahmi mitä tahansa epäterveellistä sen takia, että on nälkäkiukun partaalla.

Yksi vasta-argumentti kaikille dieeteille on se, että haluaa nauttia elämästä, ja ruoka on tärkeä osa nautintoa. Niin onkin. Myös minulle. Voin kuitenkin väittää, että nautin tällä hetkellä ruuasta paljon, paljon enemmän kuin silloin, kun söin mitä tahansa. Minulla on joka päivä mahdollisuus panostaa siihen, mitä syön. Herkkupäivistä sitten puhumattakaan, kun oikeasti nautin niistä mauista, jotka ovat vuosia olleet liian jokapäiväisiä. Esimerkiksi keksit. En tykännyt kekseistä. Nyt olen ihan innoissani, jos herkkupäivänä saan keksejä.

Bonusvinkki: Hanki kaveri, joka tsemppaa sinua huonoina hetkinä. En pystyisi tähän ilman Neiti T:tä. Sekin on karu totuus.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Feta-pinaatti-lohi-kiusaus

Muutto Wordpressiin

Miltä tuntuu sairastaa ja laihtua, vaikka ei haluaisi?